slachthuislaan

Veelgestelde vragen

WAAROM WORDT DE SLACHTHUISLAAN HERAANGELEGD?

Dankzij de heraanleg van de Slachthuislaan krijgt ook het laatste deel van de noordelijke Singel, tussen de IJzerlaan en Schijnpoort, een zelfde uitzicht als de zuidelijke Singel. Deze werd de afgelopen jaren al heraangelegd.

De Slachthuislaan behoudt twee rijstroken in elke rijrichting maar krijgt een groene middenberm met bomen. Aan beide zijden van de weg komen brede fietspaden die van de rijweg gescheiden worden door een groenstrook of vergroende parkeerstrook. Ook de kruispunten worden niet vergeten. Ze worden overzichtelijker en veiliger gemaakt, waarbij de verschillende weggebruikers zoveel mogelijk van elkaar gescheiden worden.

De herinrichting maakt de Noordersingel zo veiliger voor alle weggebruikers: voetgangers, fietsers en automobilisten.

HOELANG ZAL DE HERAANLEG VAN DE SLACHTHUISLAAN DUREN?

De heraanleg van de Slachthuislaan zal in totaal 10 maanden in beslag nemen. Dan kan het verkeer opnieuw beschikken over twee rijstroken in elke rijrichting. De laatste maand wordt het kruispunt met de Kalverstraat heringericht en is er geen verkeer vanop de Slachthuislaan naar de Kalverstraat mogenlijk.

WAT IS DE IMPACT VAN DE WERKEN OP HET VERKEER?

Het verkeer op de Slachthuislaan wordt tussen Schijnpoortweg en de IJzerlaan op 1 rijstrook per rijrichting gebracht. Voorheen waren er twee rijstroken per rijrichting. Er geldt een snelheidsbeperking van 50 km per uur. Fietsers en voetgangers worden veilig langs de werf geleid.

WAAROM WORDT HET KRUISPUNT MET DE KALVERSTRAAT HERINGERICHT?

De aansluiting van de Kalverstraat op de Slachthuislaan wordt veiliger gemaakt voor voetgangers, fietsers en auto's. Er komen verkeerslichten op het kruispunt, zodat afslaan van de Slachthuislaan naar de Kalverstraat  vanuit het zuiden veiliger wordt.

IS ER REKENING GEHOUDEN MET DE TOEKOMSTIGE ONTWIKKELING VAN DE SLACHTHUISSITE?

Ja, er wordt bij de nieuwe aanleg rekening gehouden met de toekomstige toegangsweg via de Slachthuissite naar de wijk Dam. Op deze locatie is de middenberm iets breder dan op de andere stukken van de Slachthuislaan.  Zo is er later ruimte voor een afslagstrook voor het verkeer uit het zuiden.

KAN IK NOG PARKEREN OP DE SLACHTHUISLAAN TIJDENS DE WERKEN?

In de plannen wordt er een pocket parking voorzien met 123 parkeerpplaatsen aan de kant van het Lobroekdok.  Deze wordt reeds voor de eigenlijke werken aan de Slachthuislaan aangelegd zodat deze ook kan dienen als minder hinder parking tijdens de werken.

BLIJVEN DE BEDRIJVEN LANGS DE SLACHTHUISLAAN BEREIKBAAR?

Ja. De aannemer zal er door middel van tijdelijke werfdoorsteken voor zorgen dat de bedrijven langs de Slachthuislaan tijdens de werken bereikbaar blijven.

Bedrijven aan de kant van het Lobroekdok blijven steeds via de kadeweg langs de dokrand bereikbaar.  Zie hier voor meer informatie rond de bereikbaarheid van de bedrijven vanaf 31 juli 2017.

KAN JE TIJDENS DE WERKEN NOG FIETSEN VIA DE SLACHTHUISLAAN?

De aannemer voorziet een fietspad aan tussen de kadeweg en het Lobroekdok.  Zo kunnen fietsers tijdens de tweede fase veilig langs de werken. Voetgangers kiezen het voetpad aan de kant van de stad.

In de derde fase kunnen fietsers en voetgangers reeds gebruik maken van het nieuwe dubbelrichtingsfietspad en voetpad aan de kant van het Lobroekdok.

BLIJVEN ALLE HUIDIGE DOORGANGEN OP DE SLACHTHUISLAAN BEHOUDEN NA DE HERAANLEG?

Neen, enkel ter hoogte van de Kalverstraat komt er een volwaardig kruispunt met verkeerlichten.  Hier kunnen voetgangers en fietsers veilig de Slachthuislaan oversteken. Automobilisten kunnen hier veilig terugdraaien.

Ter hoogte van de toekomstige toegangsweg via de Slachthuissite naar de wijk Dam is de middenberm iets breder. Zo is er later ruimte voor een afslagstrook voor het verkeer uit het zuiden naar de Slachthuissite.